Speedball® — methode II ○ DRAWING FLUID & SCREEN FILLER ○
In deze tweede BLOG-post over zeefdrukken met Speedball® laat Michael van Kekem je zien hoe je met behulp van Drawing Fluid en Screenfiller jouw illustratie kunt transformeren naar een geweldige zeefdruk!
Dit heb je nodig...
- Speedball® | Scharnier voor zeefdrukraam — 2-set OF Speedball® | FRAME UNIT MONOFILAMENT 110 zeefdrukraam
- Speedball® | Zeefdrukraam — 110 monofilament — een los zeefdrukraam
- Speedball® | ACRYLIC SCREEN PRINTING INK - Medium Red
- Speedball® | Urethane 4480 zeefdrukrakel
- Speedball® | Screen Drawing Fluid
- Speedball® | Speed Clean
- da Vinci | JUNIOR SYNTHETICS 303 penseel ○ rond ○ synthetisch haar
- Washi masking tape - binnenshuis + buitenshuis
- GERSTAECKER Print hoogdrukpapier 150 g/m²
- Holrakel voor zeef(druk)raam
- Spons
- water/babydoekjes
- spatel/lepel
- föhn
En zo werkt het...
Maak of kies een ontwerp dat je wilt gaan gebruiken voor je zeefdruk. Voor mijn zeefdruk die ik in een kleine oplage zal gaan drukken, ging ik door mijn schetsboek heen en heb een beeld gemaakt wat veel elementen van eerdere schetsen samenbrengt. In mijn schets bepaal ik al welke delen ik gekleurd wil hebben. Dit ontwerp teken ik nogmaals maar ietwat groter op een A4-formaat vel.
Je gebruikt vervolgens je schets op A4 als je basis. Met een potlood kun je tekenen op het gaas van de zeef. Dit kun je bij deze manier van zeefdrukken goed gebruiken! Trek je tekening over met potlood op het gaas van de zeef. Een tip is om de zeef ietwat te verhogen, want ik werk altijd positief aan de holle zijde van de zeef. Je kunt ervoor kiezen om het op de platte kant te doen, houdt er dan rekening mee dat je met negatief beeld te maken hebt, ofwel in spiegelbeeld.
Gebruik meerdere kwasten met verschillende dikten om je werk in te vullen met de Speedball Drawing Fluid. Ikzelf werk vaak met grotere vlakken in een ontwerp en zal voor de randen een dun penseeltje gebruiken, en voor de invulling van de vlakken een wat bredere/grovere kwast. Als je ontwerp vooral uit lijnen bestaat, dan stel ik me voor dat je alleen de dunne kwast gebruikt. Nu kun je je tekening in gaan vullen met de Drawing Fluid. Zorg ervoor dat je niet al te dik werkt, maar kijk wel of het genoeg dekt. Het is goed vloeibaar materiaal waar je mee werkt, dus pas ook op dat je niet te veel lekt.
De zeef moet nu plat drogen. Tijdens workshops op locatie laat ik vaak mensen wapperen in de lucht of föhnen. Zorg ervoor dat wanneer je iets te nat met de drawing fluid hebt gewerkt, dat er niks misgaat aan je ontwerp. Soms met föhnen, kan het een richting in druipen. Je kunt altijd achteraf nog dingen wegwerken door middel van tape, maar het is het beste om in de voorbereiding al secuur te werk te gaan. Wanneer de drawing fluid wat meer ‘mat’ oogt, probeer gerust even te voelen na een tijd drogen. Als het droog blijkt, gaan we de ‘emulsielaag’ ofwel de Screen Filler aanbrengen.
Wanneer je de screenfiller wilt gaan gebruiken, zorg ervoor dat je een holrakel hebt, wat het geheel een stuk makkelijk maakt. Voor deze zeefdruk gebruik ik ook een spatel of lepel om straks de overtollige screenfiller terug te kunnen doen in de pot. Je mag redelijk wat screenfiller in de holrakel doen. Al het overtollige na opzet kan terug in de pot. Zet je zeefraam ietwat schuin van je af, en zet de holrakel haaks op het gaas. Zorg dat je een klein beetje kracht zet, wanneer je dit niet doet, zul je gaan ‘zweven’ met de holrakel en dan zal er veel gemorst worden. Wacht tot de emulsie het gaas raakt, en dan duw en trek je de holrakel met screenfiller over de zeef, over je tekening heen. De laag screenfiller kan nu drogen of eventueel wapperen of föhnen, tot ook deze een matte uitstraling heeft. Deze laag droogt vrij snel.
Nu alles droog is, kun je de drawing fluid uitspoelen met water. In de werkplaats en in mijn studio is er genoeg water te vinden. Mocht je geen water in de buurt hebben, dan kun je ook eventueel met natte doekjes (zonder toevoegingen) gebruiken. Vaak zijn babydoekjes ideaal. Op locatie, bijvoorbeeld op een festival of alternatieve workshopruimte, heb ik vaak een emmer met water of de babydoekjes paraat. Gebruik een schone spons! Je kunt de laag nu uitspoelen met water en spons. Je zult merken, wanneer je aan beide kanten van de zeef met water werkt, dat al vrij snel je beeld ‘open’ zal gaan. Dit is helemaal de bedoeling! Je wilt dat alles wat je hebt getekend straks een kleur gaat krijgen, ofwel gedrukt gaat worden. Dus dat je tekening vervolgens helemaal doorzichtig wordt, is normaal en juist de bedoeling. Na deze stap is je zeef klaar om gebruikt te worden voor het drukken van je ontwerp! Zorg ervoor dat je zeef goed droog is. Dus wederom, wapper even of gebruik je fohn! Of laat de zeef een kwartier even drogen.
Nu is je zeef klaar voor gebruik. Heb je al nagedacht met welke kleur je de print wilt gaan drukken? Of op welk papier? Ikzelf ga gebruik maken van Speedball acid-free Printmaking Paper in een kleine oplage van twaalf. Met deze manier van zeefdrukken, kun je zonder schade aan het ontwerp in een kleine oplage goed drukken. Wanneer je grote oplagen wilt drukken, gebruik dan de manier met belichten van de zeef.
Voordat ik begin, zorg ik er altijd voor dat ik de randen van mijn zeef buiten- en binnenzijde van plakband voorzie(die weer makkelijk te verwijderen is zonder residu achter te laten). Op deze manier bescherm je je zeefraam en kan er ook geen inkt achterblijven in de randen. Op mijn tafel leg ik altijd al het papier neer waar ik mijn ontwerp op ga drukken en de inkten met spatel. Ook de rakel om mee te drukken leg ik erbij. Zorg ervoor dat je rakel altijd iets breder is dan je ontwerp en je wilt altijd een marge bij de rand overhouden om je inkten makkelijk te kunnen plaatsen op de zeef en zonder smetranden te drukken. Belicht of maak je ontwerp nooit helemaal tot aan de rand. Dat is enorm irritant voor jezelf, wanneer je gaat drukken. Je kunt freestylen met je zeef, door deze random neer te leggen op je vel papier, maar ik ga altijd op deze manier te werk: Ik plaats een kalkpapier vel onder mijn zeef, deze monteer ik met tape aan de tafel, aan een zijde. De zeef zit inmiddels vast in de klemmen. Omdat ik in een oplage ga drukken, wil ik dat mijn print op exact dezelfde locatie/plek komt op elk vel. Daarom ga ik de eerste druk doen op mijn vel kalkpapier/transparant. Deze ga ik vervolgens gebruiken als een flip-over, een manier voor registratie.
Vervolgens kan ik mijn eerste printvel onder de flip-over plaatsen om te zien waar mijn print kan gaan komen. Wanneer ik zeker ben van de plaatsing, doe ik een tweede registratie. Met schilderstape of electratape maak ik hoekjes langs het papier op drie plekken. Op deze manier zorg ik ervoor dat ik op elk van de twaalf vellen mijn print op dezelfde plek druk
Voor deze print gebruik ik Speedball Screenprinting Ink: Medium Red die heel mooi vibrant rood wordt op het witte papier. Als je niet zeker bent van hoe de inkt eruit zal gaan zien, smeer dan eerst een beetje van de inkt uit op een klein stukje van het papier waar je op drukt, om simpelweg te zien hoe het werkt. En hoe het opdroogt.
Nu kun je gaan drukken! Werk altijd snel, en blijf kijken hoe je drukt! Check op oneffenheden of dingen die opvallen die je kunt corrigeren bij het volgende vel dat je bedrukt. Leg een strook inkt neer boven je ontwerp op de zeef, breder dan het ontwerp. Zet je rakel in de inkt en houd deze een klein beetje naar je toe, maar zorg dat je niet gaat slepen met de rakel. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat er te veel inkt onder je afbeelding gaat. Probeer uit wat de beste manier van druk geven is door te oefenen. Als je van de twaalf prints er zes overhoudt die goed zijn, dan kun je al blij zijn! Wanneer je hebt gedrukt, haal de print van je zeef af, grote kans dat je geen vacuüm tafel hebt, en dat de print enigszins plakt aan de zeef. Leg de prints in een droogrek of op een schone lege tafel, zodat je alle prints los van elkaar kunt laten drogen. Zorg ervoor dat je afbeelding altijd goed voorzien blijft van inkt, je houdt de afbeelding ‘nat’. Na je eerste druk, haal je je print van de zeef af wanneer deze plakt, leg deze even opzij, en haal je rakel nog eens zonder al te veel druk te zetten over je afbeelding met de zeef omhoog. Anders druk je op de tafel. Op deze manier droogt de afbeelding minder snel in. Op deze manier kun je je hele oplage drukken. KLAAR! Nu heb je een mooie serie prints gemaakt. Nu heb je de keuze om te gaan experimenteren met diverse kleuren, diverse soorten papier, of gooi er gerust nog een kleur op, en dan gaan de kleuren met elkaar mengen tijdens het drukken voor een leuk effect.
TIP! Wil je een ander ontwerp maken? Gebruik dan Speed Clean om de zeef weer helemaal schoon te maken, en je kunt alle stappen weer volgen! Je zou dan eventueel ook een tweede laag kunnen creëren voor de print die je zojuist hebt gedrukt. Bij deze print zou dat bijvoorbeeld een kleur voor de hand kunnen zijn.
Vergeet nooit om het experiment te omarmen en om lekker te spelen! Happy printing!
Over Michael
Michael is illustratief ontwerper en printmaker/graficus in Rotterdam. Naast werken in opdracht van diverse klanten, geeft hij ook workshops en cursussen in grafiek. Michaels werk is zowel speels als poëtisch, of het nu gaat om een logo, boekje, editorial illustratie of drukwerk. Je kunt hem vinden op design markten en evenementen, terwijl hij bezig is met live prints maken of bijvoorbeeld workshops geven!
Nieuwsgierig geworden? Volg hem vooral!
- Instagram — Michaelvankekem
- Website — Studio Michael van Kekem
Ben jij naar aanleiding van deze BLOG-post ook aan de slag gegaan met Screen Printing? Deel deze dan op social media en tag ons account @Gerstaecker_NL!
○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ Facebook ○ Instagram ○ Youtube ○ LinkedIn ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○
Wil je niets missen van al onze nieuwe artikelen? En op de hoogte blijven van alle ins & outs? Van alle kortingsacties, workshops & Q&A‘s? Ben je benieuwd hoe anderen werken? En geïnteresseerd in hands-on tips & tricks? In technische info & achtergrondartikelen?
Lees dan ons gratis MAGAZINE, schrijf je in op onze NIEUWSBRIEF, lees onze BLOG‘s en volg ons op social media!
© 2023 — tekst: Michael van Kekem & redactie Gerstaecker NL | © 2023 — beeld: Speedball, Michael van Kekem & redactie Gerstaecker NL