Amylee Paris | Acrylic pouring — de populaire swipe-techniek!
Acrylic pouring schilderijen met prachtige cellen maken, wie wil dat nou niet! Er zijn veel verschillende technieken, dus genoeg mogelijkheden om te experimenteren!
Maar ik wil het in deze BLOG-post graag over een wat nieuwere techniek met je hebben. Bij de meeste technieken gebruik je een brander om die cellen te maken, maar ik ga je een paar tips & tricks laten zien om zónder zo'n brander te werken. Want waarom zou je een brander gebruiken en het risico nemen dat je je verf en doek beschadigt, als je aan een spatel genoeg hebt — toch?
De techniek die ik hier met je ga behandelen wordt de swipe-techniek genoemd. Dus handen uit de mouwen en laten we beginnen!
De swipe-techniek
In het kort:
- niveau: beginner
- voorbereidingstijd: 15 minuten
- creatietijd: 5 tot 10 minuten
- basis materiaal: acrylverf
- schoonmaak: water en zeep
Dit heb je nodig:
- acrylverf
in allerlei verschillende kleuren, welke je maar wilt - houten roerhoutjes
om te mixen - poetspapier
of een keukenrol - bekertjes
om in te mixen — (wegwerp-)bekertjes, kopjes of glazen kunnen natuurlijk ook - schildersdoek, canvasboard, gessoboard of art board
TIP! Denk 'ns aan een rond canvasboard... - colour shapers
of spatels van siliconen, plastic of een ander materiaal - pouring medium
- siliconenolie
En dit kan handig zijn:
- vinyl handschoenen
- een oud tafellaken, een dienblad of een grote kom of teil
om je werktafel mee af te dekken en je verf op te vangen
En voor TIP 1 & TIP 2:
- Liquitex |Black lava gel
of een andere structuurgel - een stuk stevig papier of een oud pasje, dat je niet meer nodig hebt
Tijd om te beginnen!
- Kies eerst de kleuren uit die je graag in je schilderij naar voren ziet komen — hoe meer, hoe beter!
- Doe je verf in de bekertjes. Zorg ervoor dat je niet meer dan één derde van het bekertje vult met je verf.
- Voeg er daarna het pouring medium bij. Zo'n medium zorgt ervoor dat de consistentie van je verf wat dunner wordt, zodat je verf makkelijker over je drager glijdt. Elk pouring medium heeft een andere mengwaarde, dus kijk hier goed naar om de juiste consistentie te krijgen. Je verf moet wat dunner worden, maar ook weer niet zo vloeibaar zijn als water!
- Vervolgens voeg je enkele druppels (niet meer!) siliconenolie toe. Deze olie zorgt ervoor dat je schilderij straks van die mooie cellen krijgt! Doe niet in elke kleur dezelfde hoeveelheid olie. Hoe meer druppels je toevoegt, hoe groter en opener je cellen worden. Maar let op: als je teveel olie toevoegt, dan breken je cellen! Meng de siliconenolie zachtjes door je verf en medium, maar doe dit niet te lang. De olie moet nog wel "op zichzelf" blijven en niet helemaal opgaan in je verf en er een deel van worden.
Nu is het een kwestie van even geduld hebben. Laat de mix een aantal minuten staan tot de bubbeltjes die je in de mix ziet weg zijn. Met een gladde consistentie krijg je de mooiste eindresultaten.
Tijd om te experimenteren!
Als al je kleuren mooi egaal zijn, zijn ze klaar om gebruikt te worden.
- Giet steeds kleine beetjes van de verf op en naast elkaar op je doek of paneel. Zorg voor veel variaties van kleuren bij elkaar om de mooiste kleurcombinaties te creëren.
- Gebruik een colour shaper of spatel om je verf te swipen over je doek of paneel heen. Je veegt je verf dus in een rechte lijn van de ene naar de andere kant in een vloeiende beweging. Na enkele seconden zul je prachtige cellen zien verschijnen — pure magie! Doe dit eenmalig, want zodra de cellen gevormd zijn, breek je ze af wanneer je ze nog een keer over het doek veegt.
- Til je doek of paneel op en beweeg het zachtjes op en neer, zodat je verf alles bedekt. Je kunt hierbij ook een penseel of je vinger gebruiken om in de kleine hoekjes te komen.
- Mocht je in eerste instantie niet veel cellen hebben, geef de hoop dan nog niet op. Veel cellen komen later pas, wanneer er nog kleine luchtbubbels vrijkomen. Tot aan het moment dat je verf droog is, kunnen de cellen nog veranderen. Dit maakt het experimenteren met acrylic pouring zo leuk — je weet nooit van tevoren hoe het er exact uit gaat zien!
TIP!
Mocht je nou niet alle materialen hebben, of juist je schilderij nog een extra dimensie willen geven, dan hebben we hier nog twee extra tips voor je!
TIP 1:
- Heb je geen colour shaper of spatel? Geen probleem, want je kunt ook een stuk stevig papier of een oud pasje dat je niet meer nodig hebt gebruiken voor het swipen.
- Het werkt hetzelfde, dus je verf in één keer vegen — en laat die prachtige cellen maar komen!
TIP 2:
Vind je je schilderij al heel tof, maar wil je het net even dat beetje extra geven? Gebruik dan een structuurgel — in dit voorbeeld heb ik de Black lava gel van Liquitex gebruikt, maar je kunt ook een andere structuurgel gebruiken. Je kunt zo'n gel natuurlijk aanbrengen op je doek of paneel vóórdat je begint te pouren. Maar in dit voorbeeld heb ik het dun aangebracht ná het pouren, toen m'n verf gedroogd was. Die Black lava gel ziet er in de pot allesbehalve transparant uit, maar droogt wel transparant, met zwarte spikkels op. Elke gel droogt echter anders op — en niet elke gel droogt transparant op. Dus wel even van tevoren testen, als je het aan wilt brengen ná het pouren!
Ik ben heel blij met de extra textuur en glans, die ik zo gekregen heb: een soort magma-effect — dat wil je toch?
Met al deze tips & tricks kun jij vast en zeker ook aan de slag om de mooiste pouring schilderijen te maken. Wij zien je werk graag — dus deel het ook zeker op social media en tag onze pagina @gerstaecker_NL!
Over Amylee
Amylee Paris werkt als zelfstandig kunstenaar. Haar enthousiasme deelt ze graag met anderen — daarom schrijft ze boeken en artikelen met allerlei tips & tricks.
Op het Gerstaecker-BLOG kan je haar vinden in de rubriek Hobby & Creatief!
Meer van Amylee?
Ze nodigt je van harte uit haar te volgen!
© 2021 — tekst: Amylee Paris & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: Amylee Paris & redactie Gerstaecker NL