TelmoMiel | Interview — "Things to do: een grote mural in olieverf..."
Een grote mural met olieverf maken, staat zeker op onze lijst
Het getalenteerde street art-duo TelmoMiel staat bekend om hun indrukwekkende murals. Vanuit de hele wereld ontvangen ze uitnodigingen om grote muren te beschilderen of populaire festivals leven in te blazen met hun kleurrijke werk. Hun studio in Rotterdam is voor Telmo Pieper en Miel Krutzmann de plaats waar ideeën vorm krijgen en de beeldenmakers zichzelf kunnen ontwikkelen. In hun studio werken ze vrijwel uitsluitend met olieverf. “Daarmee komen onze technieken het beste tot hun recht.”
...hier brengen ze een mural aan op de Van Ghent kazerne in Rotterdam-Kralingen...
Mengen op de muur
Telmo en Miel ontmoetten elkaar in 2007 op de kunstacademie in Rotterdam. “Na de academie zijn we samen doorgegaan met het schilderen van muren, waar we uiteindelijk een inkomen uit konden halen. Tegenwoordig doen we ongeveer de helft van het jaar schilderprojecten op muren, de andere helft schilderen we in de studio, met olieverf op doek.”
Hoewel je het misschien niet zou verwachten - een metershoge muur is toch iets anders dan een canvas - verschilt de werkwijze eigenlijk niet zoveel. “Muurschilderingen maken we met acrylverf, maar ook daarbij werken we graag nat-in-nat. We mengen op de muur met grote kwasten en veel acryl”, vertellen Telmo en Miel. “Bij murals werken we wel een stuk sneller, aangezien de droogtijd van acryl veel korter is. Sowieso heb je voor muurschilderingen vaak minder tijd.”
links: The lake — Gamleby, Sweden | rechts boven: Oostende, Belgium | rechts onder: Oostende, Belgium
links: Untying the knots that limit you — Mantova, Italy | rechts: The raw project — Miami, USA
links: Le Pêcheur — Boulogne Sur Mer, France | rechts: Gardien de Crecerelle — Boulogne Sur Mer, France
TIP! Meer outdoor zien? Hier!
Klassiek en realistisch
Voor inspiratie kijkt het kunstenaarsduo graag naar het werk van bijvoorbeeld Rembrandt en Caravaggio. “We hebben een voorkeur voor het puur realisme, minder richting impressionistisch. In de moderne kunst kijken we graag naar Aryz, een street artist uit Spanje. Hij werkt grootschalig én klein, net als wij doen.”
De kunstwerken van TelmoMiel doen inderdaad denken aan klassiek realistisch werk, ze zijn glad en gedetailleerd. “Daarom werken we uiteindelijk het liefst met olieverf. Voor ons telt de soepelheid en de mogelijkheid tot scherpe afwerking.”
...in de studio, met olieverf van Winsor & Newton™...
Olieverf heeft vollere kleuren dan acryl
“Texturen zijn geweldig na te bootsen met olieverf en de overgangen zijn zo soepel te maken dat je daarin je grenzen vanzelf verlegt”, vertellen de kunstenaars enthousiast. Ook zijn de kleuren bij olieverf veel voller dan bij acryl. Die doffe krijtachtige afwerking die acryl heeft, heb je bij olieverf niet. Ooit een grote muurschildering helemaal met olieverf maken, staat dus ook zeker nog op onze lijst.”
Zowel op doek als op de muur werkt het duo vaak met primaire kleuren. “In het begin was dat standaard rood, geel en blauw, maar nu spelen we binnen die combinatie met verschillende tonen. Onze favoriete kleuren van Winsor & Newton zijn Naples Yellow, Winsor Orange (Cadmium Red Light) en Permanent Alizarin Crimson. Wat we prettig vinden aan de olieverf van Winsor & Newton is de droogtijd. Deze is voor de verschillende kleuren vrij consistent, dat wil bij andere merken nog weleens anders zijn.”
links: olieverf geeft vollere kleuren dan acryl | rechts: zie je die schilderstok?
Experimenteren met Cadmium Free
Het kleurenpalet van Telmo en Miel bestaat veelal uit chromatische grijzen en sterke kleuren voor contrast. “Daar zitten ook cadmiumkleuren bij, vooral de rode kleuren gebruiken we vaak. De intens heldere tonen en felheid van cadmiumverf werken voor ons erg goed. We hebben kortgeleden voor het eerst kennisgemaakt met de Cadmium Free Oil Colours van Winsor & Newton. De eerste testen zien er veelbelovend uit. De lichtechtheid en de kracht van de cadmiumvrije kleuren doen niet onder voor de cadmiumverf.”
links: Along for the ride — 100 x 140 cm, olie op linnen | rechts: Consolling giants — 80 x 100 cm, olie op linnen
Mediums voor flow en transparantie
Omdat hun achtergrond ligt in de wereld van spuitbus en acrylverf, is het gebruik van olieverfmediums voor Telmo en Miel relatief nieuw. “Bij acryl is het een kwestie van veel of weinig water toevoegen om verloopjes en glaceereffecten te krijgen. Om dezelfde effecten met olieverf te bereiken, gebruiken we nu verschillende mediums die de flow en transparantie verbeteren, bijvoorbeeld Liquin™. We zijn op dat gebied nog een beetje zoekende wat het beste bij ons past.”
links: Wrestlers hug — 70 x 100 cm, olie op linnen | midden: Hard to unlearn — 70 x 100 cm, olie op linnen | rechts: Dreams of regret — 38 x 38 cm, olie op paneel
links: Personal anarchy — 60 x 80 cm, olie op linnen | midden: The timid toreador — 90 x 100 cm, olie op linnen | rechts: After dinner dip — 80 x 100 cm, olie op linnen
We hebben alle olieverven van Winsor & Newton™, het favoriete merk van TelmoMiel, 'ns op 'n rijtje gezet voor je:
- Winsor & Newton™ | ARTISTS' olieverf — hun klassieke A-kwaliteit, rijk, vol en boterachtig
- Winsor & Newton™ | WINTON olieverf — deze studie-kwaliteit geeft je veel kleur voor weinig geld
- Winsor & Newton™ | ARTISAN watervermengbare olieverf — veilig voor jou, veilig voor je omgeving
- Winsor & Newton™ | GRIFFIN alkydverf — sneldrogend, perfect voor onderschilderingen
TIP!
Check them out in deze BLOG-post!
En alles over die CADMIUM FREE kleuren van Winsor & Newton™ — dat lees je in deze BLOG-post!
Liquin™ van Winsor & Newton™ — veelzijdig & populair!
Met mediums pas je de consistentie van je verf aan: je maakt je verf dikker en pasteuzer of dunner en vloeiender. Of je wijzigt er de droogtijd mee, zodat je verf sneller of langzamer droogt. Je kunt er de glans mee beïnvloeden, zodat je de verflaag matter of glanzender maakt. En je kunt kleureffecten verkrijgen, bijvoorbeeld door de kleuren dieper te maken.
Liquin™, geïntroduceerd door Winsor & Newton™ in de jaren ’70 van de vorige eeuw, is gebaseerd op alkydhars en gebruik je bij olie- en alkydverf. In feite is het 'n moderne variant op klassieke mediums op basis van damarhars. Liquin™ werkt tot 50% drogingsversnellend, je verflaag is touch-dry in 1 – 6 dagen, afhankelijk van de kleur (niet alle pigmenten drogen even snel) en de dikte van je verflaag. Liquin™ verdun je met terpentijn, terpentine en soortgelijke oplosmiddelen.
Je vindt LIQUIN™ hier. In onze webshop kun je kiezen uit deze varianten:
- Winsor & Newton™ | LIQUIN™ — Original
- Winsor & Newton™ | LIQUIN™ — Light gel
- Winsor & Newton™ | LIQUIN™ — Fine detail
- Winsor & Newton™ | LIQUIN™ — Impasto
En die LIQUIN™ — Oleopasto? Die kun je bestellen in onze winkels!
VIDEO: LIQUIN™ — in deze video zie je hoe je met dit populaire medium werkt
En ja, natuurlijk heeft Gerstaecker óók zo'n excentrieke, maar super-handige schilderstok, die je op de één van de foto's van het atelier van TelmoMiel ziet staan!
Meer van TelmoMiel?
Ze nodigen je van harte uit hen te volgen!
© 2021 — tekst: TelmoMiel, Winsor & Newton™ & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: TelmoMiel, Winsor & Newton™ & redactie Gerstaecker NL