CHELSEA staat voor CHELSEA CLASSICAL STUDIO, een in New York (USA) gevestigde schilderschool. Daar geven ze les in tekenen, schilderen en beeldhouwen volgens de klassieke academie-tradities. Bij het schilderen liepen ze echter steeds tegen het probleem aan, dat moderne schildermaterialen, hoe goed ook, nou eenmaal ánders zijn dan de materialen die schilders vroeger gebruikten. Waardoor sommige klassieke methodes en technieken niet optimaal tot hun recht kwamen.
Dus begonnen ze hun eigen schildermaterialen te maken. Met als resultaat? Veiligere museumkwaliteit olieverfmiddelen, volgens historisch gedocumenteerde methodes en met klassieke technieken gemaakt van natuurlijke materialen.
Neem bijvoorbeeld N°6 Lavender Damar Varnish™, lavendel-Damarvernis.
Dit slot- of eindvernis bestaat uit Damar, een natuurlijke hars uit Indonesië, opgelost in lavendel-spijkolie. Dit is een oplosmiddel op natuurlijke basis, dat sinds de Renaissance wordt gebruikt. Het verdampt even snel als terpentijn, terpentine (gewone, geurarme of geurloze) en petroleumdestillaten, maar is veiliger in gebruik. Het is niet carcinogeen en veroorzaakt bij normaal gebruik geen acute of chronische gezondheidsproblemen.
Je kunt N°6 Lavender Damar Varnish™ van CHELSEA op verschillende manieren gebruiken. Als slotvernis, om je schilderij te beschermen. Als onderdeel van schildermediums, om deze glanzender te maken en sneller te laten drogen. En verdund met extra oplosmiddel, om er een retoucheervernis van te maken.
TIP! Liever een kant-en-klaar retoucheervernis? Gebruik dan N°10 Lavender Retouch Varnish™ van CHELSEA, in feite een extra verdunde versie van N°6 Lavender Damar Varnish™.
De productspecificaties van N°6 Lavender Damar Varnish™ van CHELSEA:
- slot- of eindvernis voor olieverf
- op basis van Damarhars en lavendel-spijkolie
- droogt glanzend op
- gemengd met schildermediums versnelt het de droging en verhoogt het de glans van olieverf
- kan verdund worden met lavendel-spijkolie
- vrij van terpentijn, terpentine (normale, geurarme of geurloze) en andere petroleumdestillaten
- géén kwalijke dampen, bij normaal gebruik worden er geen chronische gezondheidsrisico’s aan toegeschreven
Bij het aanbrengen van een slotvernis moet je er altijd voor zorgen dat je schilderij goed doorgedroogd is. Ook moet het in de bovenste lagen met voldoende olie, dus niet te mager geschilderd zijn. Anders krijg je een niet stabiele, ingeschoten verffilm, die aangetast en zelfs opgelost kan worden door het oplosmiddel in het vernis. Retoucheervernis kun je al eerder aanbrengen, als de verf handdroog is.
Damarhars... lost heel goed op in spijkolie en in de juiste verhouding maakt het een uitstekend vernis, dat gelijkmatig opgebracht kan worden, snel droogt en een prachtige glans geeft.
~ vrij naar Sir Theodore de Mayerne (1573-1655), over de werkwijzen van Peter Paul Rubens (1577-1640) en Anthony Van Dyck (1599-1641'.
CHELSEA — museumkwaliteit voor kunstenaars door kunstenaars!
Prijs per fles(je).