CHELSEA staat voor CHELSEA CLASSICAL STUDIO, een in New York (USA) gevestigde schilderschool. Daar geven ze les in tekenen, schilderen en beeldhouwen volgens de klassieke academie-tradities. Bij het schilderen liepen ze echter steeds tegen het probleem aan, dat moderne schildermaterialen, hoe goed ook, nou eenmaal ánders zijn dan de materialen die schilders vroeger gebruikten. Waardoor sommige klassieke methodes en technieken niet optimaal tot hun recht kwamen.
Dus begonnen ze hun eigen schildermaterialen te maken. Met als resultaat? Veiligere museumkwaliteit olieverfmiddelen, volgens historisch gedocumenteerde methodes en met klassieke technieken gemaakt van natuurlijke materialen.
Neem bijvoorbeeld N°2 Walnut Oil Extra Pale Cold-Pressed™, een extra bleke en koudgeperste walnootolie.
Walnootolie wordt, net zoals lijnolie, van oudsher gebruikt in de olieverfschilderkunst. Je wrijft er pigmenten mee aan om verf te maken, of maakt er in combinatie met oplosmiddelen, harsen en siccatieven schildermediums van. Walnootolie is van nature erg bleek, bleker dan lijnolie. Je gebruikt het daarom meestal voor witte en lichtere kleuren, zoals Leonardo Da Vinci al zei. Het droogt iets langzamer dan lijnolie, je kunt er dus ook langer in doorwerken. Het geeft echter een iets minder robuuste verffilm dan lijnolie.
Bij moderne raffinageprocessen wordt gebruik gemaakt van chemicaliën, bleekmiddelen en hitte. CHELSEA daarentegen gebruikt koudgeperste oliën, die ambachtelijk — volgens de tradities van de Oude Meesters — gewassen, gezuiverd en ontslijmd worden. Deze klassieke methodes doorstaan de tand des tijds al eeuwenlang: kijk maar in musea, waar ook ter wereld.
Bovendien droogt N°2 Walnut Oil Extra Pale Cold-Pressed™ van CHELSEA sneller dan de meeste industrieel geraffineerde dan wel ongezuiverde walnootoliën. En is het nog lichter, bleker en beter bestand tegen vergelen.
De productspecificaties van N°2 Walnut Oil Extra Pale Cold-Pressed™ van CHELSEA:
- koudgeperst
- ambachtelijk gewassen, gezuiverd en ontslijmd
- zonder gebruik van chemicaliën, bleekmiddelen of hitte
- natuurzuiver en extra bleek, bleker dan lijnolie
- droogt snel, maar iets langzamer dan lijnolie
- minder vergelend dan lijnolie, zeer geschikt voor witte en lichtere kleuren
- niet giftig
Het is van het grootste belang dat schilders kieskeurig zijn in de keuze van hun olie. De beste olie is kleurloos en vloeibaar.
~ vrij naar Sir Theodore de Mayerne (1573-1655), over de manier van werken van Anthony Van Dyck.
CHELSEA — museumkwaliteit voor kunstenaars door kunstenaars!
Prijs per fles(je).