CHELSEA staat voor CHELSEA CLASSICAL STUDIO, een in New York (USA) gevestigde schilderschool. Daar geven ze les in tekenen, schilderen en beeldhouwen volgens de klassieke academie-tradities. Bij het schilderen liepen ze echter steeds tegen het probleem aan, dat moderne schildermaterialen, hoe goed ook, nou eenmaal ánders zijn dan de materialen die schilders vroeger gebruikten. Waardoor sommige klassieke methodes en technieken niet optimaal tot hun recht kwamen.
Dus begonnen ze hun eigen schildermaterialen te maken. Met als resultaat? Veiligere museumkwaliteit olieverfmiddelen, volgens historisch gedocumenteerde methodes en met klassieke technieken gemaakt van natuurlijke materialen.
Neem bijvoorbeeld N°10 Lavender Retouch Varnish™, lavendel-retoucheer- cq. tussenvernis.
Dit retoucheervernis bestaat uit Damar, een natuurlijke hars uit Indonesië, opgelost in lavendel-spijkolie. Dit is een oplosmiddel op natuurlijke basis, dat sinds de Renaissance wordt gebruikt. Het verdampt even snel als terpentijn, terpentine (gewone, geurarme of geurloze) en petroleumdestillaten, maar is veiliger in gebruik. Het is niet carcinogeen en veroorzaakt bij normaal gebruik geen acute of chronische gezondheidsproblemen.
Je kunt N°10 Lavender Retouch Varnish™ van CHELSEA op verschillende manieren gebruiken. Als tijdelijke bescherming van je schilderij, als de olieverf nog niet voldoende gedroogd is om een slotvernis op te brengen. Als tussen- of ophaalvernis, om ingeschoten plekken in je schilderij op te halen en de glansgraad gelijk te trekken. En als je door wilt werken op een schilderij dat al gedroogd is, is het raadzaam éérst een laagje retoucheervernis aan te brengen. Dat verbetert de aanhechting. Bovendien kun je het toevoegen aan schildermediums, om deze glanzender te maken en sneller te laten drogen.
TIP! Liever een slotvernis? Gebruik dan N°6 Lavender Damar Varnish™ van CHELSEA. Dezelfde ingrediënten, alleen minder verdund en met een hoger gehalte aan Damarhars.
De productspecificaties van N°10 Lavender Retouch Varnish™ van CHELSEA:
- retoucheer- cq. tussenvernis voor olieverf
- op basis van Damarhars en lavendel-spijkolie
- droogt glanzend op
- gemengd met schildermediums versnelt het de droging en verhoogt het de glans van olieverf
- kan verdund worden met lavendel-spijkolie
- vrij van terpentijn, terpentine (normale, geurarme of geurloze) en andere petroleumdestillaten
- géén kwalijke dampen, bij normaal gebruik worden er geen chronische gezondheidsrisico’s aan toegeschreven
Retoucheer- cq. tussenvernis kun je eerder aanbrengen dan slotvernis: je verf moet verf handdroog zijn. Ook kun je het gebruiken om door te werken op een doorgedroogd schilderij. Net als een slotvernis gebruik je het spaarzaam! Breng het dun op en veeg het teveel meteen daarna weg met een niet-pluizend lapje. Werk in enkele snelle bewegingen, zonder te poetsen: dan kun je namelijk je verflaag oplossen!
Damarhars... lost heel goed op in spijkolie en in de juiste verhouding maakt het een uitstekend vernis, dat gelijkmatig opgebracht kan worden, snel droogt en een prachtige glans geeft.
~ vrij naar Sir Theodore de Mayerne (1573-1655), over de werkwijzen van Peter Paul Rubens (1577-1640) en Anthony Van Dyck (1599-1641'.
CHELSEA — museumkwaliteit voor kunstenaars door kunstenaars!
Prijs per fles(je).